Op de deur van Westerwel hangt een briefje: ‘Let op, deur goed vasthouden i.v.m. de wind’. Een vergelijking is snel gemaakt, want tegenwind, dát hebben de kinderen hier vaak al genoeg gehad. Door stormen gevormd, komen ze hier binnen. Belinda (37) weet dat. Ze werkt al vijftien jaar in het speciaal basisonderwijs en sinds vijf jaar hier op SBO Westerwel in Tilburg.
Met haar zachte stem en vriendelijke uitstraling is Belinda een veilige haven voor haar leerlingen. Maar ze is ook duidelijk, vertelt ze. “We werken met positieve gedragsverwachtingen. Ik zeg bijvoorbeeld: ‘Ik ga nu iets uitleggen en ik verwacht dat je luistert en meedenkt’. Die duidelijkheid is belangrijk.” Maar Belinda kijkt en luistert zélf ook goed naar haar leerlingen en geeft zo meer dan les. “Achter hun gedrag zit altijd een reden. Als je die ziet, kom je samen verder.”
Wil je even binnenkomen?
Belinda gelooft in de aanpak van Westerwel waarbij de waarden veilig, verantwoordelijk en aardig zijn centraal staan. Met geduld en vertrouwen werkt ze samen met leerlingen en collega’s, maar zéker ook met ouders. Ze legt het uit met een voorbeeld. “Er kwam hier een nieuwe leerling binnen met zijn capuchon op, haren voor de ogen. Hij kon geen contact maken. In zo’n situatie forceer ik niets, maar blijf ik open, geduldig en beschikbaar.”
Voor zijn moeder was het net zo spannend. “Ze stond trillend in de deurpost”, herinnert Belinda zich. “Ik vroeg haar: wil je binnenkomen? Even naast je kind zitten en rondkijken?” Dat wilde ze graag. Voor Belinda zijn ouders heel belangrijk. Daarom stuurde ze later die dag een bericht: “Hij vindt het spannend, maar hij heeft zijn vinger nú al opgestoken en kijkt al op.” Belinda bijt even op haar onderlip en vervolgt met zachte stem: “Hij had gewoon nog nooit ervaren dat een juf hem wilde helpen.” Precies dat wil Belinda haar leerlingen meegeven: vertrouwen. In zichzelf én in anderen.
‘Ik heb mijn kind terug’
Later ging de jongen rekenen. “Hij telde plafondplaten, voor hem een manier om zich af te sluiten, omdat het rekenen niet lukte. Tot we ontdekten dat hij erbij wel kende, maar eraf niet.” Heel langzaam groeide zijn zelfvertrouwen en fleurde hij op. “Hij staat nu rechtop, maakt contact en speelt met klasgenoten.” Zijn moeder zegt: “Ik heb mijn kind terug.”
Wind mee
Geweldig werk? Ja! Maar gemakkelijk is het niet altijd, besluit Belinda eerlijk: “Dit werk vraagt veel van je. Je moet goed voor jezelf en je collega’s zorgen, om er écht te kunnen zijn voor de leerlingen.” Westerwel is voor haar de plek waar dat gebeurt. “We helpen elkaar iedere dag.” Samen creëren ze een fijne plek waar leerlingen eindelijk de wind in de rug hebben. En na jaren van tegenwind is dat méér dan welkom.
Wil jij ook meer geven dan les?
Past werken bij Biezonderwijs ook bij jou? Bekijk de vacatures op onze website. Staat jouw droombaan er nog niet tussen? Meld je dan aan voor onze vacature-alert.

DE KRACHT
VAN SAMEN
Echte impact maak je nooit alleen. We werken daarom samen met de leerlingen, hun ouders, onze collega’s en met de mensen en instanties om ons heen. Ieder vanuit zijn eigen expertise, in de wetenschap dat we samen het verschil maken voor onze leerlingen.